Czy PBF wymaga forum?

Miejsce przeznaczone dla dyskusji i wymiany poglądów o grach typu Play By Forum. Tematy ważne i poważne, ale również te, na które trzeba spojrzeć z przymrużeniem oka.

Postprzez Elian » 25 kwi 2018, o 16:32

Cześć!

Od kilku tygodni zastanawiam się nad powrotem do światka PBF. Jako, że swój czas spędzony przy tej formie rozgrywki poświęciłem przede wszystkim na tworzenie i prowadzenie gier, zastanawiam się głównie nad powrotem jako twórca.

Rośnie w mojej głowie pomysł na grę, a ten wiąże się także z różnego rodzaju koncepcjami jeśli chodzi o silnik gry (skrypt forum). Zawodowo zajmuję się programowaniem i dostrzegam różne ograniczenia związane z zamknięciem gier w silnikach forów (MyBB, phpBB). Koncepcja nad którą pracuję zakłada (w ujęciu technologicznym) wyjście nieco dalej, a ostatecznie... Porzucenie silnika forum!

Pójście dalej oznacza między innymi (są to oczywiście tylko koncepty i wyobrażenia, choć nad niektórymi już pracuję):
  • real time - komunikaty w stylu "Gracz X właśnie pisze w tym wątku...", ale pewnie i wiele innych
  • meta język - zastąpienie bbcode czymś co mogłoby być interpretowane w poście fabularnym automatycznie przez silnik gry (np. gdy gracz umieścił przedmiot w swoim ekwipunku, mógłby napisać w poście +ekwipunek('Unikalna Nazwa Przedmiotu w świecie gry'), chcąc odnieść się do konkretnej osoby mógłby "powiązać" zwrot z graczem np.: Rozmawiałem z @(Elianem, Elian))
  • uczenie maszynowe - by system uczył się powoli interpretować niektóre rzeczy z postów, by ostatecznie móc rezygnować z meta języka

I tu rodzi się w mojej głowie pytanie... Czy gry PBF muszą być oparte o forum? Czy jeśli podstawą do gry będzie jakiś inny skrypt, to czy możemy mówić w ogóle o PBF? Czy wtedy użycie określenia "play by forum" będzie nadużyciem? Jak można określić grę korzystającą z tekstu pisanego, jednak nie będą oparta o forum? Czy w ogóle można rozważać rozwój gier tekstowych online w takim kierunku?

Jestem ciekaw waszej opinii.
Obrazek
Avatar użytkownika
Elian
 
Posty: 5
Dołączył(a): 1 sty 2014, o 09:51

Postprzez Amavith » 25 kwi 2018, o 16:38

Kurczowo trzymają się rozwinięcia skrótu PBF – tak, wymaga go. Odchodząc trochę od tego? Nie! A odejście od tego oznacza progress. Już nawet nie mówię o zaawansowanej aplikacji desktopowej, ale po prostu webowej. Podejście do sprawy od strony, którą opisałeś jest o wiele bardziej rozwojowe, niż to co mamy obecnie... Lub przynajmniej sporo wygodniejsze.
Obrazek
Avatar użytkownika
Amavith
 
Posty: 78
Dołączył(a): 2 maja 2014, o 16:18

Postprzez Mortarion » 25 kwi 2018, o 17:46

Czy gry PBF muszą być oparte o forum?

Czy gry na forum muszą być oparte o forum? Tak i nie, bo to tylko platforma. Prosta, wygodna, dające spore możliwości, nic więcej. Można cisnąć sesje na facebooku, na stronie, na gadugadu, w piwnicy twarzą w twarz... rpg to rpg. Zmienia się tylko platforma.
Obrazek
Avatar użytkownika
Mortarion
Administrator
 
Posty: 1387
Dołączył(a): 13 sie 2012, o 08:31
Lokalizacja: R'lyeh

Postprzez Luxter » 25 kwi 2018, o 17:47

Wtedy to nie będzie stricte PBF, ale "Online text-based role-playing game" jak MUDs czy inne (których to rodzajów jest mega dużo). Zaletą PBF-a jest to, że masz już forum i nie musisz pisać wszystkiego od zera (silniki zwykle tworzone są latami przez wielu ludzi, więc żeby osiągnąć ten sam poziom pewnie braknie żywota jednego programisty).

Odnośnie tych "przykładowych funkcjonalności" to najnowsze silniki forumowe po części je mają (a także wiele, wiele, wiele, wiele innych fajnych rzeczy). Na przykład Discourse posiada czy to wbudowane real-time notyfikacje, czy pluginy, które dokładnie robią co chcesz: wyświetlają informacje, kto aktualnie odpowiada w temacie. Podobnie rzecz ma się z zastąpieniem BBCode przez Markdown czy "user mentions" (brakuje mi tłumaczenia) przez @login. Podobnie pewnie rzecz wygląda na takim NodeBB czy Flarum. Uczenie maszynowe samo w sobie nie ma związku z platformą, więc nie ważne czy jest na forum, czy na czymś innym - można je okodzić w dowolny sposób przez własne modyfikacje.
Avatar użytkownika
Luxter
 
Posty: 15
Dołączył(a): 20 cze 2015, o 11:10

Postprzez lePimp » 25 kwi 2018, o 18:25

Nazwa nie ma większego znaczenia. Jednakże nawet gdybyś zastąpił forum aplikacją dopasowaną pod potrzeby gry tekstowej, dalej mógłbyś używać tej nazwy, ponieważ słowo forum ma znacznie szersze znaczenie. Jako forum można uznać otwarte miejsce, gdzie ludzie spotykają się, by dyskutować. Jak również może być to medium, które umożliwia otwartą dyskusję lub wygłaszanie idei.

Mortarion jednak ujął to najlepiej, to forma RPG-a.
Avatar użytkownika
lePimp
 
Posty: 1
Dołączył(a): 25 kwi 2018, o 17:59

Postprzez Jane Weller » 25 kwi 2018, o 20:57

lePimp napisał(a):Mortarion jednak ujął to najlepiej, to forma RPG-a.


PBF to nie typ rozgrywki, a skrót oznaczający rodzaj platformy. Wcześniej były PBM, czyli Play by Mail. Spotkałam się też z czymś, co nazywam PBB, czyli Play by Blog.

Także PBFem tego nie będziesz mógł nazwać, ale RPGiem czy TGFem [Tekstową Grą Fabularną] jak najbardziej. A zależnie jaką platformę wybierzesz, to wprowadzisz nowy typ rozgrywki, a więc i nową nazwę.
Obrazek
Avatar użytkownika
Jane Weller
Administrator
 
Posty: 368
Dołączył(a): 27 sie 2012, o 21:12

Postprzez Jass » 26 kwi 2018, o 22:50

Co ciekawe na zagranicznych forach nie spotkałam się z określeniem PBF (chyba, że coś ominęłam, mogło mi się zdarzyć). One wprost nazywają siebie RPGami, więc określenie "PBFy" może być bardziej polskie niż nazwa sugeruje. Ale to tylko tak abstrahując.
Obrazek
Avatar użytkownika
Jass
Administrator
 
Posty: 450
Dołączył(a): 12 sie 2012, o 22:17

Postprzez Jane Weller » 27 kwi 2018, o 10:24

Jass napisał(a):Co ciekawe na zagranicznych forach nie spotkałam się z określeniem PBF (chyba, że coś ominęłam, mogło mi się zdarzyć). One wprost nazywają siebie RPGami, więc określenie "PBFy" może być bardziej polskie niż nazwa sugeruje. Ale to tylko tak abstrahując.

Bo PBF to nazwa na platformę, nie na typ gry. Anglojęzyczni często posługują się skrótem RP i to bez względu czy to luźny roleplay między kilkoma osobami czy role playing game w dużej grupie już na konkretnej stronie/forum.
Obrazek
Avatar użytkownika
Jane Weller
Administrator
 
Posty: 368
Dołączył(a): 27 sie 2012, o 21:12

Postprzez Elian » 30 kwi 2018, o 10:15

Jass napisał(a):Co ciekawe na zagranicznych forach nie spotkałam się z określeniem PBF (chyba, że coś ominęłam, mogło mi się zdarzyć). One wprost nazywają siebie RPGami, więc określenie "PBFy" może być bardziej polskie niż nazwa sugeruje. Ale to tylko tak abstrahując.


To jest bardzo ciekawe spostrzeżenie. Może właśnie w tym jest pies pogrzebany, że za bardzo trzymamy się forów?

Myślę, że możemy śmiało wysnuć tezę, że w dzisiejszych czasach bardzo trudno wprowadzać nowych ludzi do PBF. Wiadomo, że najistotniejsza jest fabuła i świat gry, który albo przyciągnie użytkownika albo nie, jednak z drugiej strony nie da się nie zauważyć, że dziś o wiele łatwiej jest z dostępem do internetu mobilnego niż 10 lat temu, a użytkownicy Internetu są mocniej nastawieni na szybką wymianę informacji niż kiedykolwiek. Możemy powiedzieć, że jeśli nie chce się im czytać i pisać, to "nie są godni" i niech idą bawić się do innej piaskownicy, jednak może właśnie powinnismy zacząć zastanawiać się w którą stronę pójść, by ten stan rzeczy zmienić?

Wiecie, pisząc ten post mam nadzieję na to, że udałoby się nam może powoli znaleźć jakiś kierunek w jakim mogłyby pójść gry tekstowe, by dać większe możliwości twórcom, a tym samym być bardziej atrakcyjne dla graczy w dzisiejszych czasach. Rozpocząłem ten wątek, by wbić trochę kij w mrowisko, ale także by ruszyć nasze szare komórki - co dwie głowy to nie jedna :)
Obrazek
Avatar użytkownika
Elian
 
Posty: 5
Dołączył(a): 1 sty 2014, o 09:51

Postprzez Kratos » 30 kwi 2018, o 15:39

Problem polega na tym, że największe medium jakie mogłoby pełnić rolę substytutu dla forów, to facebook. I tutaj pojawia się kolejny problem. Facebook nie oferuje takich możliwości deweloperskich, jakich życzyłoby sobie wiele twórców pbf. Moim zdaniem jedyny sposób aby rozruszać scenę pbfów, to wychodzić z takimi grami publicznie. Opowiadać o nich na eventach. Prezentować inne postrzeganie na rozgrywkę. Do tego dołożyłbym jeszcze jedną rzecz - wychodzenie poza ramy standardu narzuconych przez większość forów. Każdy utożsamia nasze fora tekstowe, jako miejsce do pisania wyłącznie postów. W moim odczuciu to bzdura. Fora nie są tylko miejscem rozgrywania tekstowych przygód, ale także miejscem spotkań. Ważne aby te miejsca był przyjazne i klimatyczne. Miały to coś, co przyciągnie każdego i zainteresuje. Tak długo jak prowadzę własne forum, tak wiele rzeczy i eksperymentów przetoczyło się przez mój grajdołek i zdecydowana większość została na stałe lub ewoluowała do czegoś więcej.
Na przestrzeni ostatnich 6 lat, bo tyle jestem w świecie pbf jako twórca, miałem okazje obserwować przeróżne sposoby prowadzenia gry i widzieć co wpływa pozytywnie na społeczność a co nie. Jedną z takich rzeczy, które mają bardzo pozytywny wpływ na środowisko i graczy, to... Administracja oraz ich zaangażowanie. Uznajmy, że jest to poziom zerowy, od którego dalej odgałęziają się pozytywne działania na forum.

Pierwszą gałęzią jaką mógłbym wymienić, to klimat. Można go stworzyć na różne sposoby. Szata graficzna, sposób wypowiedzi, dbałość o obowiązki, pokazywanie społeczności, że jest się jednym z nich. Mam wrażenie, że wielu twórców zapomina o jednej bardzo istotnej kwestii - stawia się nad społecznością. Tymczasem bycie wśród nich i dawanie im poczucia, że mogą liczyć na administrację, bardzo pozytywnie pływa na późniejsze zaangażowanie graczy. Oczywiście to powinno iść w parze z szacunkiem i pewnymi indywidualnie określonymi zasadami.

Drugą gałęzią jest wychodzenie poza ramy standardów. Mam tutaj na myśli bardzo prostą rzecz. PBF "Play By Forum", czyli gra przez forum jest... Grą przez forum. Nie upośledzajmy się tylko do zabaw tekstowych. Twórzmy ze społecznością poza fabularne aktywności, angażujmy graczy w inne forumowe wydarzenia. Konkursy od czasu do czasu są dobre, ale powtarzanie ich na okrągło bywa męczące. Zero różnorodności, stagnacja, nuda. Oczywiście nie każdy ma umiejętności do tworzenia przeróżnych skryptów, ale wychodzeniem poza takie ramy może być chociażby aktywne spędzanie czasu poprzez chociażby discorda. Im bardziej kreatywne pomysły, tym bardziej wyjątkowe staje się miejsce.
Dla przykładu, moje Atarashii oferuje ponadprogramowe gry stworzone przez naszą kadrę. Gry i zabawy z przeróżnych okazji. Ich lista jest na tyle obszerna, że ciężko byłoby mi wypisać każdy skrypt/plugin z pamięci.

Poza faktycznymi grami, nasza społeczność nie raz brała udział w zabawach typu "Odnajdź poukrywane hasła na forum", gdzie skrypt losowo generował specjalne zagadnienia lub przedmioty czy słowa na całym Atarashii i tym samym sprawiał, że ludzie gonili się w poszukiwaniu kolejnych rzeczy. Przeróżne loterie i easter eggi.
Kto jest z nami dłużej, na pewno był też świadkiem wojen administratorów. Te wojny polegają zwykle na tym, że każdy z nas wywija sobie pewien psikus. Społeczność sama na pewnym etapie uznała to za "wojny bogów", a ponieważ są one bardzo efektowne, to i ludzie mają mnóstwo frajdy.
Konkursy, które nie ograniczają się wyłącznie do pisania opowiadań. Prostym przykładem jest nasz niedawny niecenzuralny konkurs, polegający na tworzeniu obelg typowych dla naszego uniwersum.

W zasadzie mógłbym tak wypisywać i wypisywać, bo z perspektywy czasu mieliśmy/mamy zbyt wiele ponad programowych atrakcji. Z czystym sumieniem mogę powiedzieć, że dla mnie taka organizacja całego forum jest najlepsza. Strona ma spełniać jedną ważną rzecz - dawać frajdę. Jeśli twórca potrafi to zrobić, wtedy zbuduje bardzo silną i trwałą społeczność graczy. Moje Atarashii nie jest wybitne pod względem aktywności, bo liczy średnio od 20 do 35 graczy dziennie. Niemniej wciąż starzy gracze do nas powracają. Nie ważne ile razy niektórzy odchodzą, bo zawsze powracają. A powód jest prosty i dla każdego taki sam. Wracają do forum, które traktują jak "dom" właśnie przez wszystkie oryginalne atrakcje i podejście. Dla mnie jako właściciela jest to sukces.

I tutaj mógłbym wrócić do wspomnianego na początku facebooka oraz rozszerzyć go do innych znanych mediów społecznościowych. Nie ma innego miejsca, które dawałoby twórcom pole do popisu. Moglibyśmy opcjonalnie stworzyć całkowicie własne medium społecznościowe, zbudowane na autorskim silniku, ale cel tego byłby bezsensowny. Żeby dotrzeć do szerszej społeczności, trzeba do nich mówić. Pokazywać z czym to się je. Zachęcać ludzi nie będących w naszym kręgu tzw. "zielonych" w temacie, do sprawdzenia takiej formy gry.

Swego czasu organizowałem panele o PBF'ach na paru festiwalach japońskiej kultury i popkultury w Krakowie. Rozmawiałem tam o naszej scenie gier tekstowych i na oko 70% uczestników nie miała pojęcia, że coś takiego istnieje. Wielu było bardzo zaciekawionych dyskusją i obrazowaniem rozgrywek. Stąd wniosek dla mnie płynie dość jasny. Żeby bardziej ożywić scenę PBF, trzeba z tą sceną wychodzić do ludzi. A utrzymywać graczy przy sobie można jedynie oferując im atrakcyjne miejsce. Czyli takie, w którym ludzie budują relacje, więzi i razem dobrze spędzają czas zaś spędzanie czasu bezpośrednio na forum da im frajdę.

Bardzo też pochwalam niektóre działalności VL w promowaniu naszego środowiska, jak chociażby wywiad na onecie. Gdyby aktywnie promować całą scenę, być może w końcu przełamalibyśmy barierę świadomości u ludzi, którzy nawet nie wiedzą o istnieniu świata PBF. Jednakże zmianę miejsca rozgrywki uważam za nietrafioną.
Obrazek
Avatar użytkownika
Kratos
 
Posty: 177
Dołączył(a): 22 gru 2013, o 13:39


Powrót do Dyskusje

cron